2. Daniela Benčatová

15.04.2025

Charakteristika:

RNDr. Daniela Benčatová, stredoškolská učiteľka fyziky a chémie  pôsobí v našej škole od roku 1988 a odvtedy veľmi aktívne prispieva k popularizácii vedy, najmä prírodných vied nielen počas vyučovania, ale aj počas svojej mimoškolskej činnosti.

Do svojej práce aj po rokoch praxe neustále prináša novátorský prístup, implementuje aktuálne témy a výzvy v rámci vyučovacieho procesu i v rámci krúžku prírodných vied, ktorý pod jej vedením pracuje v našej škole dlhé roky. Svojou prácou sa neustále snaží popularizovať vedu, fyziku a chémiu, zapájať a motivovať žiakov do množstva súťaží v danej oblasti, pričom sama je im veľkou oporou a radcom. Na hodinách pani profesorky sa experimentuje, báda a skúma, žiaci pod jej vedením sami hravou formou prichádzajú k zaujímavým poznatkom, s úspechom sa zúčastňujú nielen na slovenských, ale aj na medzinárodných súťažiach. Naša kolegyňa svojich žiakov motivuje k samostatnej práci aj pri tvorbe rôznych vzdelávacích programov a pásiem, ktoré vychádzajú z princípov rovesníckeho vzdelávania a ktoré s obľubou navštevujú aj žiaci okolitých základných či materských škôl. Propaguje zdravý životný štýl, zdravé potraviny, podnecuje rozvoj prírodovednej a zároveň i čitateľskej gramotnosti či globálne rozvojové vzdelávanie.

Len za aktuálny školský rok 2024/25 pripravovala žiakov na súťaže, projekty a aktivity:

Európska noc výskumníkov BB, Festival vedy a techniky Amavet – krajská prehliadka BB, exkurzia S. Ľupča, Týždeň vedy a techniky, Chemická olympiáda – kategória A, B, C

a mnohé ďalšie prednášky v priestoroch školy (z nich vyberáme napr. besedu s I. Bellom – 1. slovenský kozmonaut), Kockáč roka – celoslovenské finále BA, prípravný seminár CHO, exkurzia JE Mochovce (Energoland), Prezentiáda ZV, CHO – výberové sústredenie na medzinárodné kolo, SOČ – konzultácie a obhajoby BB,

Dotknúť sa vedy (súťažné práce), Astronomická olympiáda, Cascade (súťažné video) a mnohé ďalšie.

V rámci tohto školského roka máme aj vďaka nej víťazku krajského kola Chemickej olympiády, víťaznú dvojicu krajského kola Prezentiády a skvelý postup do grandfinále tejto súťaže.

Aj my kolegovia sme jej vďační za jej prácu a sme na ňu mimoriadne hrdí.

Príbeh:

Príbeh o jednej pani profesorke

Kde bolo, tam bolo, kde sa kyselina sírová liala a manganistan sypal, žila raz jedna žena. Túto ženu raz zlákala veda. Už od malička vo vzduchu cítila atómy kyslíka a vedela, že sa viaže dvojitou väzbou. Nebola ako ostatné deti, nelákalo ju strkať prsty do zástrčky alebo sa strmhlav spúšťať z kopcov na bicykli. Ju namiesto toho zaujímalo, ako sa prenáša elektrický prúd a ako si vypočíta svoju rýchlosť na naklonenej rovine.

Najviac jej učarovala chémia, ktorá jej odjakživa prúdila v žilách. Chcela sa stať vedkyňou, ktorá raz zmení svet. Jej cesta ju však nakoniec zaviedla do mestečka pod Gupňou.

Rukami jej prešlo už mnoho študentov, okrem chémie sa však do nich snažila vždy natlačiť aj fyziku - dva predmety, z ktorých sa len tí najodvážnejší rozhodnú maturovať.

Pri hľadaní ťahákov je ešte rýchlejšia ako svetlo vo vákuu. Keď ju niekto nepoteší svojou odpoveďou, tak vie byť výbušná ako zmes sodíka s vodou. Aj keď zazvoní a všetci si už balia peračníky, vie byť nezastaviteľná ako zotrvačnosť a snaží sa nám odovzdať aj posledné štipky svojich vedomostí. Veľký doraz na čas však kladie pri písaní písomiek, vždy je presná ako molárna hmotnosť. Keď pred tabuľou nevieš odpovedať, ani sa nesnaž vyhovárať, pani profesorka Benčatová rozkladá výhovorky rýchlejšie ako katalyzátor peroxidu vodíka.

Jej výučba je ako chemická reakcia - neustále premieňajúca sa, ale vždy s cieľom dosiahnuť rovnováhu medzi teóriou a praxou. Pri laboratórnych cvičeniach sme sa vždy pobavili, s protokolmi však až taká sranda nebola.

Okrem výučby týchto dvoch predmetov však robí aj iné veci. Je nám fantastickou triednou a tiež mentoruje študentov pri písaní SOČ a v príprave na mnohé súťaže v oblasti fyziky a chémie. Je záhadnejšia ako temná hmota - vieme, že tam je, ale netušíme, ako to všetko zvládne.

Na jej hodinách máme vždy o zábavu postarané. Pri vysvetľovaní učiva totiž nikdy nešetrí praktickými príkladmi zo života. Asi sa nenájde iný učiteľ, ktorý by pri vysvetľovaní Archimedovho zákona ako príklad uviedol samého seba vo vani. Naša pani učiteľka kladie veľký dôraz nielen na náš intelektuálny rozvoj, ale aj na ten ľudský. Pri problémoch alebo konfliktoch v triede je často práve ona tá prvá, na koho sa s našimi starosťami obraciame. Iniciatíva viesť osobné stretnutia však často prichádza práve od nej. Sama sa zaujíma o svojich žiakov a pýta sa ich, čo majú nové a či ich niečo netrápi. Preto je pre nás viac ako len pedagógom alebo triednym učiteľom. Svojím ľudským prístupom si získala aj priateľstvá mnohých z nás, za čo sme jej veľmi vďační. Aj keď niekedy na hodinách fyziky a chémie iba hľadíme na tabuľu ako vyorané myši a v duchu odpočítavame minúty do konca hodiny, prácu našej triednej pani učiteľky si veľmi vážime a ceníme. V našej škole sa už stala akousi stálicou, keďže už desiatky rokov kvalitne vyučuje niekoľko generácií študentov v našom gymnáziu. Za túto prácu si bezpochyby zaslúži uznanie a my sme len radi, že týmto spôsobom môžeme jej obetavú prácu zviditeľniť.